-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چرا كشيدن شكل انسان يا حيوان حرام است؟

نقاشي شكل اشيا و اشجار درختان و مناظر طبيعي اشكالي ندارد. نيز نقاشي شكل انسان يا حيوانات اشكالي ندارد.[1] ولي دربارة ساختن مجسمة انسان يا حيوانات مراجع عظام و همچنين حضرت امام خميني(ره) مي فرمايند: ساختن مجسمه حرام است.[2]

رواياتي در مذمّت ساختن مجسمه وارد شده است.

امام صادق(ع) فرمود كه پيامبر خدا(ص) فرمود: جبرئيل نزد من آمد و گفت: اي محمد!پروردگارت از تمثال (مجسمه) نهي مي كند.[3]

باز فرمود كه علي(ع) فرمود: پيامبر(ص) مرا به سوي مدينه فرستاد و فرمود: قبرها و مجسمه ها را خراب كن.[4]

روايات ديگري در بحارالأنوار جلد 79 در باب عمل الصور وابقاءها نقل شده است.

شايد علّت تحريم مجسمه سازي اين باشد كه اوّلاً: مجسمه انسان يا حيوانات فايدة عقلايي بر آن مترتب نيست. اين كه مرسوم شده و مي گويند مجسمة شخصيت هاي علمي و اجتماعي باعث يادآوري آنان در اذهان، نيز تقدير و تشكر از آنان مي شود، گرچه صحيح است ولي همين آثار را مي توان با ترويج كتاب ها و آثار و اخلاق و رفتار شخصيت هاي علمي و اجتماعي به جامعه القا كرد.

ثانياً: اسلام با آنچه كه مظاهر بت پرستي و شائبة اين گونه مسائل است مخالف است و انسان را از اشتغال به لهويات و كارهاي بي فايده يا كم فائده باز مي دارد. هم چنين مؤمنان را از كارهاي لغو و بيهوده و اشتغال به اموري كه انسان را از خدا و ياد خدا غافل مي كند بر حذر مي دارد.

[1] توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 2069.

[2] تحرير الوسيله، ج 1،ص 496.

[3] بحارالانوار، ج 79، ص 287.

[4] همان، ص 286.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.